Thursday, October 10, 2013

Resepi : Pengat Pisang

Pernah tak korang boring-boring tak tahu nak buat apa? Korang bujang? Korang nak lepak-lepak tengok cerita kat tv tapi nak memasukkan sesuatu ke dalam mulut tapi takde apa-apa? Kedai pula jauh? dan yang paling penting korang suka memasak?

Kalau tempohari kami bagi resepi kek batik, kali kami nak bagi resepi pengat pisang pula kali ini.

Bahan-bahan :

1. Pisang yang dipotong ikut suka korang ( paling penting)
2. Santan pilihan korang
3. Gula Melaka
4. Biji sagu yang direndamkan terlebih dahulu

5. Boleh juga kalau nak letak daun pandan. Kami tak letak sebab kami bujang. Rumah flat takde tanah nak tanam daun pandan. (Padahal lupa beli)

Cara-cara :

1. Panaskan santan yang telah dicampur air mengikut selera.
Abaikan meja dan kawasan dapur kami.
2. Masukkan gula melaka.
Camni boleh.

Camni pun boleh.
3. Lepas gula melaka dah cair dan sebati dengan santan, masukkan pisang yang dipotong-potong tadi.
4. Jangan lupa juga biji sagu tadi.
5. Biar sehingga mendidih. Korang tentukan sendiri macammana mendidih tu.
6. Makan ikut sesukahati korang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...