Tuesday, July 16, 2013

Resepi : Kek Batik


Bulan Ramadhan kembali lagi. Kami pasti ramai yang suka mencari pelbagai jenis kuih di bulan ini kan? Dalam masa yang sama ramai juga yang suka berjimat seperti salah seorang crew kami ini. Tidak salah pun untuk berjimat, tuhan pun suka, kita pun suka.

Jadi bagaimana kalau nak makan kuih gitu? Cadangan kami, korang boleh try buat Kek Batik. Tak silap aku slogan kek ini ialah JIMAT dan MUDAH. Korang tak perlukan bahan yang banyak dan masa yang panjang untuk buat kek ini.

Resepi ini diambil daripada MasterChef yang juga tidak dapat kami siarkan namanya.

Jadi, apa yang korang perlukan?

Bahan-bahan:

1) Biskut Merie perisa original yang dipatahkan mengikut suka. Tetapi kalau boleh jangan sampai hancur.

2) 250gram Mentega.

3) 250gram susu pekat.

4) 400 gram serbuk milo/coklat.
5) Esen vanilla (tapi kami tak letak).

Cara-cara:

1)Panaskan kesemua mentega sehingga cair.

2) Lepas mentega cair. korang masukkan kesemua susu pekat dan kacau sehingga sebati.
3) Dah sebati? Masukkan pula serbuk milo/coklat dan kacau sehingga sebati.
4) Pastikan campuran tadi tidak berketul-ketul.

5) Korang biarkan sehingga mendidih. Dalam masa yang sama, campuran tadi akan menjadi pekat.

6) Lepas itu, korang masukkan biskut merie.

7) Ratakan sehingga kesemua biskut terkena adunan/campuran mila/coklat tadi.
8) Kemudian, korang letakkan campuran kesemua bahan-bahan tadi ke dalam talam.
9) Letak dalam peti ais untuk keraskannya.
10) Lepas keras, korang boleh dah bawak keluar dan potong mengikut saiz yang suka.

Macammana? Senang je kan? Kesemua bahan-bahan di atas tidak akan lebih daripada RM20.00. Korang boleh makan banyak kali. Nak lagi best kalau korang boleh kongsi-kongsi dengan rakan-rakan korang.

 Apa lagi korang mahu?

Selamat mencuba pada bulan ini. Bulan lain pun boleh cuba juga ye.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...